Odužila se završna faza usvajanja izmjena PUP-a Herceg Novog, ključne dvije saobraćajnice

Za nama je još jedno ljeto neopisivih saobraćajnih gužvi kroz Herceg Novi i duž svih mjesta na rivijeri. Magistralni put izgrađen prije skoro šest decenija uzalud se iz godine u godinu „krpi“, jer jednostavno ne može da odoli sve većem tranzitnom saobraćaju i broju vozila s novskim tablicama. Magistrala je glavni gradski i međunarodni put i nema uslova za proširenje.

Jedina alternativa jeste zaobilaznica za koju je urađen glavni projekat i Plan eksproprijacije, ali i brza saobraćajnica. Zato se s nestrpljenjem čeka usvajanje izmjena idopuna PUP-a Herceg Novog koje su u završnoj fazi.

„Finalna varijanta izmjena PUP-a je predata Ministarstvu, a ono će potom prosliejditi preduzećima i ustanovama. Saglasnost treba da obezbijedi onda stručna Komsija, odnosno i Savjet za reviziju da saopšti stručnu ocjenu. Sada čekamo da vidimo hoće li ocjene biti pozitivne i hoće li izmjene proći“, kaže član stručnog tima za izmjenu i dopunu PUP-a Herceg Novog, arh. Ranko Kovačević.

Agencija za razvoj i izgradnju Herceg Novog godinama radi na planovima posebno na PUP-u koji treba da rezerviše prostor i da mu odredi namjenu. Hercegnovska opština kuburi s ogromnim nedostatkom planova nižeg reda, detaljnih planova, pa se, kako kaže Kovačević, to nadoknađuje izmjenama Prostornog. Stanovništvo će biti u mogućnosti da na svom prostoru rješavalićne, egzistencijalne i poslovne potrebe, navodi on.

Ali, za grad je od izutene važnosti da se tim dokumentom raspetlja saobraćajni čvor, na čemu je trebalo raditi jop prije 30 godina, a ne danas kada je na neki način kasno.

„Grad treba da rasterete dvije saobraćajnice, jedna je državna, takozvana brza saobraćajnica koja ide od Debelog brijega, ispod Mojdeža preko Ratiševine, iznad Trebesina i Kamenog , iznad Sasovića i izlazi na most na Verige. Međutim, problematičan je status UNESCO zaštite kotorskog zaliva, iz nekih neubjedljivih razloga oni su protiv tog mosta,pa su onda iznudili rješenje da se od Sasovića spušta državna cesta u Zeleniku, da prelazi na Lušticu i da ide Zabrđem. To je izrazito komplikovana i teška varijanta koja siječe opštinu na dva dijela. Motiv joj je zaštita pejzaža, a rezultat je narušavanje pejzaža. Tako da se oko toga još vodi rasprava“, objašnjava Kovačević.

Napominje da to nije plan Agencije nego je predviđeno Prostornim planom obalnog područja Crne Gore, odnosno državnim planom. Trenutno se radi Prostorni plan države gdje se predviđaju određene korekcije i treba udovoljiti zahtjevu da se odabere trasa, preko Veriga, ili preko Luštice.

„U tom cilju država je potpisala ugovor sa nekom makedonskom firmom da napravi idejno rješenje jedne i druge varijante, pa da se onda donese odluika“.

S druge strane, lokalna zaobilaznica je u nadležnosti Agencije za razvoj i izgradnju Herceg Novog.

„Njena trasa je odvano određena osnvnim PUP-om. Ona ide iz sredine Sutorine, prolazi ispod Sušćapana, Trebesinea, kroz Pode i ispod Dragomira izlazi u Zeleniku. To je prva faza. Druga faza će ići zaleđem rivijere, ali o tome ćemo kasnije. Za ovo je već ugovoren projekat i koliko sam informisan, urađen je glavni projekat i trebalo bi da se pristupi eksproprijaciji“.

Kovačević objašnjava i da državna zaobilaznica ima četiri trake, skoro je kao auto put, a opštinska je kao sadašnja magistrala, sa dvije trake.

„Opštinska saobraćajnica je značajna jer će povezivati naselja u zaleđu i rasterećuje magistralu. Stanovnici naselja moći će da izađu iz svoje kuće i priključe se. Na državnu neće, priključak je samo na Debelom brijegu, na Kamenom, iznad Sasovića, na četiri mjesta, tako da ona ima samo tranzitni značaj“.

Samo, vrijeme prolazi, a sve ide prilično sporo. Da bi se krenulo u posao neophodna je eksproprijacija zemljišta, pa idejno rješenje, tender da bi se izvođač uveo u posao… Sve može potrajati još najmanje godinu.