Vinski turizam u Crnoj Gori tek je u začetku, a potencijal koji nudi je ogroman. Trenutno samo nekoliko crnogorskih vinarija u ponudi ima klasične turističke proizvode, dok u najrazvijenijim svjetskim vinskim regijama i kod vodećih vinskih brendova vinski turizam generiše gotovo polovinu prihoda. Rastuća popularnost vinskog turizma od samog početka dokaz je njegovog potencijala i sve veće potražnje za autentičnim iskustvima. To se čulo u Evropskoj kući na predstavljanju projekta “Wine of Montenegro” osmišljenog da unaprijedi crnogorski vinski turizam.
U okviru projekta koji je finansirala Evropska unija kreirane su online platforma i vodič koji povezuju proizvođače vina i turističke radnike.
Platforma “Wine of Montenegro” je digitalni alat namjenjen promociji domaće vinske industrije, crnogorskih vinarija, vinskih tura i sveukupne eno-gastronomske ponude Crne Gore.
Osmišljena je kao pokretač rasta i dugoročni alat za izgradnju vinskog brenda Crne Gore, sa ciljem pozicioniranja crnogorskih vinarija među svjetske pametne turističke destinacije. Projekat i platforma imaju zadatak da digitalizuju, diversifikuju, centralizuju i na efikasan način plasiraju crnogorsku eno-gastronomsku ponudu i vina.
Profesor Dejan Melović sa Ekonomskog fakulteta vjeruje da Crna Gora ima zasluženo mjesto u svijetu vinskog turizma.
“Vinski turizam je u posljednjih deset godina doživio veliki rast i danas podrazumijeva mnogo više od obilaska vinarija i degustacija vina. Danas se poseban naglasak stavlja na kulturno nasljeđe i autentična iskustva. Tu su gastronomija uparena sa vinom, raznovrsni sadržaji i autentičnost lokalnog podneblja. Sve više se promoviše i održivi turizam, sa naglaskom na očuvanje biodiverziteta.”
Današnji vinski turisti su uglavnom posjetioci izvan glavne turističke sezone, često parovi srednjih godina koji biraju organizovane ture.
Crnogorska ponuda, iako raznovrsna, mora da se usmjeri na detalje, smatra enolog Anastasija Kačurina, koja se već četiri godine bavi i vinskim turizmom. Kaže da je kvalitet u detaljima – potrebno je razviti ne samo autentični identitet, već i obratiti pažnju na svaki aspekt ponude. Ljudi koji predstavljaju turistički proizvod moraju biti edukovani i spremni da posjetiocima ponude sve što vinski turizam može pružiti.
Vinar Dejan Keković podijelio je svoje iskustvo s vinskim turizmom, napominjući da je tokom proteklog perioda 40% prihoda njegove vinarije dolazilo od prodaje vina, dok je 60% dolazilo kroz vinski turizam i prateće aktivnosti.