Na magistralnom putu kroz Herceg Novi postavljena je nova horizontalna i vertikalna signalizacija, što je dobro za regulisanje i bezbjednost saobraćaja. Postavljena su prvi put na magistrali na pješačkim prelazima i svjetlosna upozorenja, što obezbjeđuje bolju vidljivost noću, ali i zvučna u zoni škola.
Riječ je o projektu “Unapređenje bezbjednosti saobraćaja u zonama osnovnih škola na državnim putevima u Crnoj Gori”, objašnjava za Novski portal dipl.ing.građevinarsta u Upravi za saobraćaj, Nikola Arnaut.
“To je izuzetno važan projekat sa aspekta bezbjednosti saobraćaja, po prvi put se u zonama osnovnih škola na državnim putevima u Crnoj Gori, posvećuje dužna pažnja u skladu sa međunarodnim standardima i domaćom regulativom za ovu oblast. U projekat, čija je ovo I faza realizacije, a pripremljena je tenderska procedura za opremanje dodatnih 10 lokaliteta na državnim putevima , ušlo je 15 osnovnih škola sa područija opština Herceg Novi, Nikšić, Ulcinj, Danilovgrad, Tuzi, Kolašin, Andrijevica, Rožaje i Pljevlja”, naglašava Arnaut.
Ugovor za izvodjenje radova je potpisan sa privrednim društvom “ INDEL “ d.o.o Podgorica, a ugovorena vrjednost radova iznosi 378 807,20 eura bez pdv.
Međutim, građani uz pohvale primjećuju i da je označena signalizacija po magistralnom putu bijelom bojom već izblijedila, a da zvučna upozorenja zbog blizine škole, kao na Toploj, na udaljenosti od kilometar-dva od ustanova ne koriste mnogo. Za stanovnike tog područja to znači stalnu buku danju i noću. Upozoravajuće “struganje” kao po auto- putu nije primjereno za magistralu, tvrde naši čitoci, jer ne služi svrsi. Vozači i dalje ne usporavaju vožnju ako nisu u koloni.
“Inicijativa za realizaciju projekta je proistekla iz napora Uprave za saobraćaj, Ministarstva saobraćaja i pomorstva i međunarodnih partnera da se najosjetljivija kategorija u saobraćaju, a to su naši mališani, na propisan način obezbijedi, ta da se učesnici u saobraćaju pravovremeno obavijeste da nailaze na zone osnovnih škola na državnim putevima, te da je neophodno da svoje kretanje po kolovozu prilagode ovoj informaciji”, obrazlaže naš sagovornik.
Arnaut kaže da sve primjedbe koje se odnose na eventualnu potrebu za korekcijom položaja pojedinog saobraćajnog znaka se proslijeđuju Nadzornom organu, te se odgovarajući nalozi izdaju izvođaču radova.
“Sve opravdane primjedbe koje su do sada dostavljene Upravi za saobraćaj su obrađene i prisupilo se potrebnim aktivnostima na sanaciji. Kvalitet saobraćajne signalizacije, kako horizontalne tako i vertikalne je praćen odgovarajućom atestnom dokumnetacijom. U konkretnom slučaju horizontalna signalizacija u opštini Herceg Novi je komplet obnovljena, a epitet “izblijedjela” možemo samo da obrazložimo količinom saobraćaja koja je u međuvremenu prešla preko horizontalne signalizacije, te je u pitanju samo uobičajena zaprljanost usljed saobraćaja”, navodi Arnaut.
Ovaj projekat treba da predstavlja putokaz kako istinski voditi računa o bezbjednosti djece na pješačkim prelazima, dodaje on.
“Takođe, potrebno je da se još postavi i promjenljiva saobraćajna signalizacija sa radarima za brzinu kretanja i svjetlosnim signalima. Smatramo da kombinacija svih primjenjenih mjera koje su definasane u skladu sa standardima i pravilnicima u Crnoj Gori i Evropi, može da pruži optimalne rezultate i dovede po povećanja nivoa kulture u saobraćaju na našim putevima, a samim tim i bezbjednosti pješaka”, uvjereni su u Upravi za saobraćaj.
Žale što postoje i negativni pogledi na ovako važan aspekt bezbjednosti saobraćaja, ali svakako će, zaključuje Arnaut, u saradnji sa lokalnom zajednicom, pokušati da nađu odgovarajuće rješenje i minimiziraju negativne uticaje na stanovništvo.